Opret en kreditnota
Kreditér hele eller dele af en bogført opkrævning, og kontrollér kreditnotaens bilag, bogføring og virkning på lejeforholdets saldo.
Brug en kreditnota til at modregne hele eller dele af en bogført faktura. Den oprindelige faktura bevares, og Boligflow opretter et særskilt kreditnotabilag for de valgte bidrag.
Har du allerede sendt opkrævningen til lejeren, skal du bruge en kreditnota til modregning. Slet faktura er en anden handling, der modposterer hele fakturaen med et finansbilag.
Åbn opkrævningen
Fakturaen skal være bogført.
- Gå til Økonomi.
- Vælg Opkrævninger & kreditnotaer.
- Åbn den faktura, du vil kreditere.
- Vælg Mere → Opret kreditnota.

Vælg hele eller dele af beløbet
I Opret kreditnota for faktura #… vælger du de bidrag, der skal krediteres.
- Hele opkrævningen: Behold alle bidrag valgt med TIL, og behold de foreslåede beløb. Har du allerede krediteret noget, foreslår Boligflow kun de beløb, der stadig kan krediteres.
- En del af opkrævningen: Sæt de øvrige bidrag til FRA, og skriv det beløb, du vil kreditere, på hver valgt linje. Indtast positive beløb uden minus.
Du kan ikke kreditere mere end det resterende beløb på en linje. Fuldt krediterede linjer vises med Transaktionslinje er fuldt krediteret og kan ikke vælges igen.

I eksemplet krediteres kun 500 kr. af Budget leje. De øvrige bidrag er fravalgt.

Kontrollér og opret kreditnotaen
OBS: Boligflow bogfører kreditnotaen, når du klikker på Opret kreditnota. Oprettelsen udbetaler ikke automatisk penge til lejeren og sender ikke kreditnotaen til lejeren.
- Kontrollér Total beløb som krediteres. Linjebeløbene og denne total er uden moms. Hvis bidragene har moms, viser formularen momsen særskilt under Moms (25,00%).
- Kontrollér Restbeløb efter kreditnota. Det viser fakturaens aktuelle restbeløb minus den valgte kreditering inklusive eventuel moms. Det er ikke et beløb, Boligflow automatisk udbetaler.
- Vælg Bogføringsdato. Datoen er som udgangspunkt fakturaens bogføringsdato og kan være samme dato eller en senere dato.
- Skriv eventuelt en Kommentar om krediteringen.
- Klik på Opret kreditnota.
Find kreditnotaen og bilaget
Efter oprettelsen bliver du på den oprindelige faktura. Boligflow bevarer fakturaens oprindelige beløb og genberegner udligningen og Restbeløb.
I eksemplet reducerer kreditnotaen på 500 kr. den ubetalte fakturas restbeløb fra 40.250 kr. til 39.750 kr.

- Find Modposteret af kreditnotaer under Information.
- Klik på den nye kreditnota.
- Åbn PDF-filen under Bilag.
Boligflow danner kreditnotaens PDF automatisk. Du skal ikke uploade et bilag i oprettelsesformularen. På kreditnotasiden kan du også vælge Send kreditnota til lejer, hvis du vil sende den særskilt.

Kontrollér saldoen efter krediteringen
Kreditnotaen modposterer de valgte beløb på de oprindelige konti og med den tilhørende moms. Den påvirker lejeforholdets saldo og udligning, men ændrer ikke de faste bidrag eller opsætningen af fremtidig leje.
Hvis fakturaen allerede er betalt, frigør krediteringen den tilsvarende del af betalingen. Beløbet kan udligne anden gæld eller blive et tilgodehavende på lejeforholdet. Den endelige udligning kan fordele tidligere betalinger på ny, så formularens Restbeløb efter kreditnota kan afvige fra fakturaens endelige restbeløb.
Kontrollér lejeforholdets saldo efter oprettelsen:
- Klik på lejeforholdet under Information på fakturaen eller kreditnotaen.
- Vælg Bevægelser.
- Kontrollér Tilgodehavende leje mm. og posteringerne.
En kreditnota med Restbeløb på 0 kr. er udlignet og kan stå som Betalt. Det betyder ikke i sig selv, at lejeren har fået penge udbetalt.
Hvis du ikke kan oprette kreditnotaen
- Mangler Opret kreditnota, skal du kontrollere, at du har åbnet en bogført faktura og har de nødvendige rettigheder. Handlingen vises ikke på en kladde eller en faktura, der er slettet og modposteret med et finansbilag.
- Er en linje fuldt krediteret, kan du ikke kreditere den igen. Ved en tidligere delvis kreditering kan du fortsætte med det resterende beløb.
- Er Opret kreditnota deaktiveret i formularen, skal mindst én valgt linje have et beløb.
- Afvises Bogføringsdato, skal den være samme dato som eller senere end fakturaens bogføringsdato.
Senest opdateret