Hvad er en enkeltopkrævning og hvordan opretter jeg en?
Enkeltopkrævninger er en ekstra funktion i forbindelse med de automatiske opkrævninger i Boligflow. Disse enkeltopkrævninger kan være en stor hjælp, hvis der skal tilføjes noget til en af de automatiske opkrævninger. For at læse om Boligflows automatiske opkrævninger, kan du se vores artikel her: Opkrævninger
Måske skal lejer betale et ekstra beløb, fx hvis de har smidt deres nøgle væk og skal betale for en ny.
Enkeltopkrævninger kan også bruges i forbindelse med opstart på Boligflow, hvor man måske har nogle restancer på eksisterende lejere, som man ønsker at fortsætte med at opkræve gennem Boligflow.
Hvordan laver jeg en enkeltopkrævning?
Du kan tilføje enkeltopkrævninger under det pågældende lejemål.
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det pågældende lejemål i listen.
3. Vælg fanen Økonomi.
4. I boksen Enkelt opkrævninger klikker du på Rediger bidrag.
Du bliver nu taget til en side hvor du kan tilføje en eller flere enkeltopkrævninger.
5. Klik på Tilføj enkeltopkrævning.
6. Vælg bidragstypen i dropdownmenuen(dette har indflydelse på hvor beløbet bogføres).
7. Skriv en sigende tekst(denne tekst vil fremgå af opkrævningen og være synlig for lejeren).
8. Indtast beløbet (Plus beløb, hvis det skal opkræves, minus beløb hvis det skal fratrækkes opkrævningen).
9. Indtast hvor mange gentagelser der skal foretages.
10. Indtast startdatoen for den første enkeltopkrævning.
Når du har indtastet alle oplysninger, får du nedenunder en listevisning over alle de måneder de vil blive tilføjet enkeltopkrævninger.
11. Klik på Gem.
Når den er gemt, kan du se den på lejemålet under fanen Økonomi.
Hvordan bruger jeg enkeltopkrævninger til at...
Opkræve et ekstra beløb
Det kan være din lejer skal betale ekstra fordi de er blevet ødelagt noget de skal betale for, eller måske har de smidt deres nøgle væk og skal betale for en ny.
Du kan følge guiden i punktet "Hvordan laver jeg en enkeltopkrævning", og indtaste beløbet de skal betale.
- Beløbet skal skrives i plus, da det er noget de skal betale ekstra.
- Hvis de skal betale hele beløbet på én gang, skal gentagelser vælges til 1.
- Hvis beløbet skal afbetales over flere gange, kan du indtaste antallet af gentagelser.
Fratrække et beløb fra deres kommende opkrævning/er
Det kan være at der er blevet aftalt en rabatordning i en periode for din lejer, fx i forbindelse med en viceværtordning.
Du kan følge guiden i punktet "Hvordan laver jeg en enkeltopkrævning", og indtaste beløbet de skal betale.
- Beløbet skal skrives i minus, da det er noget der skal fratrækkes deres opkrævning.
- Indtast hvor mange gentagelser, altså hvor mange gange beløbet skal fratrækkes deres opkrævning.
Opkræve gamle restancer fra forrige administrationssystem
Før du kom i gang med Boligflow var der nogle af dine lejere som havde en restance. Denne ønsker du selvfølgelig at flytte med ind i Boligflow, så de fortsat kan afbetale på deres restance.
Du kan følge guiden i punktet "Hvordan laver jeg en enkeltopkrævning", og indtaste beløbet de skal betale.
- Beløbet skal skrives i plus, da det er noget de skal betale ekstra.
- Hvis de skal betale hele beløbet på én gang, skal gentagelser vælges til 1.
- Hvis beløbet skal afbetales over flere gange, kan du indtaste antallet af gentagelser.