Hvordan fungerer Boligflows restanceforløb?
Skulle der ske det uheldige, at en lejer ikke betaler sin husleje, kan du lade Boligflow håndtere dette.
Med vores restanceforløb, har du mulighed for, at automatisere hele processen med påkravs- og ophævelsesskrivelser. Boligflow sørger for at opgøre lejers restance, og informere lejer herom, med både mail og brev.
Vi overholder selvfølgelig alle frister iht. lejeloven, og sørger for at brevene bliver sendt som både A-post og rekommanderet. Vores skabeloner er udarbejdet og godkendt af en advokat, så du sikrer dig at alt er lige efter bogen, og undgår ugyldige påkrav og ophævelser.
Boligflow pålægger lejer et gebyr på 291 kr. jf. Lejelovens § 93 stk. 2, som kommer dig, som udlejer tilgode. Gebyret går 100% til dig, og du skal kun betale porto ifbm. processen.
Aktivering af restanceforløb
Boligflow sender kun påkrav og opsigelser ud til dine lejere, hvis du har slået restanceforløbet til på din virksomhed.
Hvordan aktiverer jeg restanceforløb på min virksomhed?
1. Restanceforløb aktiveres under Apps.
2. Klik på Restanceforløb.
3. Øverst i højre hjørne klikker du på Tilføj til Boligflow.
4. Vælg Ja eller Nej til om du ønsker at der udsendes en påmindelse før påkrav*.
5. Til sidst klikker du på Tilføj.
*Denne påmindelse vil blive sendt 2 dage efter forfaldsdatoen via lejerens foretrukne kommunikationsmetode. Påmindelsen har ikke noget at sige, rent juridisk, men er bare en kærlig påmindelse til lejeren inden der sendes påkrav.
Kan jeg pause et restanceforløb?
Ja, hvis der ikke skal sendes påkrav eller ophævelse til en specifik lejer, kan du gå ind på den enkelte opkrævning for den igangværende måned, og pause restanceforløbet.
Hvordan pauser jeg restanceforløbet på en opkrævning?
1. Gå til Økonomi i venstremenuen
2. Den første fane du kommer ind på er Opkrævninger.
3. Klik på den pågældende opkrævning i listen.
4. I boksen Opkrævningsforløb klikker du på den grønne knap Pause restanceforløb.
Når du har sat restanceforløbet på pause, vil det kunne ses ved at der står "Genoptag restanceforløb", og samtidig vil der være en tekst der indikerer at der ikke bliver sendt noget påkrav eller ophævelse til denne lejer i denne måned.
Du kan kun pause restanceforløbet én måned ad gangen.
Hvor længe kan jeg pause et restanceforløb?
Du kan pause restanceforløbet i op til 5 dage fra forfaldsdatoen. Det betyder at hvis du har lavet en aftale med lejer om at de får et par ekstra dage til at betale, kan du pause restanceflowet dagen inden påkrav sendes, og genoptage det op til 5 dage efter den dato hvor vi under normale omstændigheder tidligst havde sendt påkrav ud, i tilfælde af at lejer ikke overholder jeres aftale.
Kan jeg slå restanceforløbet fra på lejemålsniveau?
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at slå restanceforløb fra på lejemålsniveau. Du kan slå restanceforløb til og fra på hele virksomheden, og pause et restanceforløb hver måned på de individuelle opkrævninger.
Ofte stillede spørgsmål
Vi har samlet de oftes stillede spørgsmål herunder så du nemt kan blive hjulpet videre. Skulle du alligevel have spørgsmål, kan du altid sende en mail til support@boligflow.dk.
Der er sendt påkrav ved en fejl, kan jeg annullere afsendelsen af påkravet?
Klokken har netop passeret 12:00 og Assistenten har givet dig besked om at påkravet er sendt afsted til din lejer. Du ønskede egentlig ikke at sende det, men glemte at få pauset restanceforløbet.
I dette tilfælde, kan du som regel godt nå at annullere udsendelsen. Dette kan du gøre frem til kl 15:00.
Gå til -> -> ->
Tekst her + billede
Efter kl. 15:00 er afsendelsen låst og du kan ikke længere annullere udsendelsen. I dette tilfælde har du mulighed for fjerne påkravsgebyret fra opkrævningen. Læs mere om dette i punkt 2 i "Ofte stillede spørgsmål".
Hvordan fjerner jeg et påkravsgebyr fra en opkrævning?
Hvis du fjerner påkravsgebyret fra opkrævningen, vil den helt konkret bare blive slettet derfra. Brevet vil stadig være afsendt, lejeren vil modtage det og der vil blive pålagt selskabet at betale for portoen heraf. Ønsker du alligevel at fjerne påkravsgebyret, kan du gøre det på opkrævningen.
1. Gå til Økonomi i venstremenuen
2. Den første fane du kommer ind på er Opkrævninger.
3. Klik på den pågældende opkrævning i listen.
4. I højre side under Overblik kan du se påkravsgebyret. Ud for linjen er et ikon med en skraldespand.
5. Klik på skraldespanden og herefter på Slet for at bekræfte handlingen.
Dette vil slette gebyret bogføringsmæssigt, men du vil stadig kunne se linjen på opkrævning, blot overstreget, så du altid har historikken.
Min lejer har betalt sin husleje, men der er sendt påkrav alligevel
Hvis din lejer har betalt, men der alligevel er sendt påkrav, kan der være flere grunde til det.
1. Lejer har betalt så sent at det ikke er blevet registreret i Boligflow inden påkravet er blevet sendt.
2. Lejer har betalt med en almindelig bankoverførsel og det er ikke blevet registreret i Boligflow i tide.
I scenarie 1, kan du tage fat i lejeren og fortælle at det er vigtigt de betaler til tiden.Hvis der benyttes Betalingsservice eller Mobilepay kan der opfordres til at lejeren tilmelder sig, så pengene altid bliver trukket automatisk til d. 1 i måneden.
I scenarie 2, kan man have en huskeregel at man altid skal ind og registrere de manuelle indbetalinger på fx d. 3. eller 4. i måneden. Du kan oprette en opgave som påminder dig om dette.
- Link til guide i oprettelse af opgave.
- Link til guide i registrering af manuel indbetaling.
Lejer har tilbagetrukket pengene, hvad gør jeg?
Hvis lejer er tilmeldt Betalingsservice, og pengene er trukket automatisk, har lejer indtil d. 7. hverdag i måneden til at afvise betalingen / trække pengene tilbage. I andre tilfælde er det måske banken der afviser betalingen.
Hvis dette sker, vil du modtage besked gennem Assistenten, om at pengene er trukket tilbage, og det vil se ud som eksemplet i billedet herunder:
For at nå til bunds i sagen, skal du kontakte lejeren. Boligflow har ikke mulighed for at se hvorfor pengene er trukket tilbage.
Men hvis du har restanceforløb tilkoblet, vil der stadig blive sendt rykker ud, selvom lejeren havde betalt i første omgang. Boligflow holder hele tiden øje med om der er nogle forfaldne opkrævninger som der skal sendes påkrav til.
Lejer skal ophæves, hvordan håndterer Boligflow dette?
Hvis lejer fortsat ikke betaler, vil Boligflow sende en ophævelse til lejeren, hvis restanceforløb er tilkoblet, og ikke blevet pauset.
Når lejemålet er ophævet, kan du bruge Boligflows "Ophævelsesflow" til at downloade det paradigme du skal bruge i fogedretten, eller til at indtaste fraflytningsdatoen på lejeren, så du kan indflytte en ny lejer.
Eksempel:
Lejer har ikke betalt huslejen og ikke reageret på påkravet. D. 23.11.2022 sendes der en ophævelse. Da der er en forsinkelse mellem banken og Boligflow, kan lejeren have nået at indbetale inden ophævelsen er sendt uden at det er registreret i Boligflow. Derfor går der 2 hverdage før ophævelsen slår igennem på lejemålet i Boligflow.
Assistenten giver dig besked så snart lejemålet er opsagt. Som du ser på eksemplet herunder, har du, gennem Assistenten, mulighed for at vælge at gå til ophævelsesflowet, eller at markere lejemålet som aktivt igen, hvis det ikke skal ophæves alligevel.
Du kan også finde ophævelsesflowet under det pågældende lejemålet:
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det pågældende lejemål i listen.
3. Hold musen henover Opret.
4. Vælg Ophævelsesflow.
Du kan læse mere om Boligflows ophævelsesflow i vores artikel her: Ophævelse af lejemål