Er du ved at komme ombord på Boligflow og har spørgsmål i forbindelse med opstart på Betalingsservice i Boligflow? Så er dette den helt rigtige artikel du har fundet.
Har du i stedet spørgsmål til hvordan Betalingsservice virker når du først er i gang, samt hvordan du bruger de forskellige funktioner, kan du læse mere om det i vores artikel her: Betalingsservice i Boligflow
Jeg er ny hos Betalingsservice
Hvis aldrig har brugt Betalingsservice før, har du sikkert flere spørgsmål til hvordan du kommer i gang med at bruge det. Vi har samlet nogle ofte stillede spørgsmål herunder, så du kan komme i gang med at oprette din betalingsserviceaftale.
Hvad koster Betalingsservice?
Betalingsservice tager en månedlig abonnementspris, samt en transaktionspris der afhænger af mængden af opkrævninger du sender hver måned.
De har beskrevet deres prismodel på deres hjemmeside her: https://www.betalingsservice.dk/prismodel
Opret en betalingsserviceaftale
Hvad skal jeg have klar inde jeg går i gang med at oprette en betalingsserviceaftale?
Før du går i gang med at oprette en betalingsserviceaftale med vores guide, er det vigtigt, at du forbereder nedenstående ting:
- FI-kreditnummer fra banken, ét til hver CVR nummer der skal oprettes aftale til
- NemID login (medarbejdersignatur) til alle CVR numre der skal oprettes BS til (det login du bruger når du skal på virksomhedens e-Boks)
- Er du helt eller delvist tegningsberettiget? Hvis nej, så skal du have en tegningsberettiget til stede, eller få dem til at udfylde en fuldmagt: https://www.betalingsservice.dk/Dokumenter_/Documents/Betalingsservice/Fuldmagt_tegningsberettiget_BS.pdf
- CPR nummer på alle partnere i firmaet
Hvordan tilmelder jeg mig betalingsservice og opretter en betalingsserviceaftale?
Det har vi lavet en step-by-step guide til her: https://boligflow.dk/artikler/tilmelding-til-betalingsservice
OBS: Sørg for at påbegynde denne process hurtigst muligt da Betalingsservice har en behandlingstid på 10-14 hverdage.
Jeg har allerede en Betalingsserviceaftale
Hvis du allerede er kunde hos og bruger Betalingsservice til at opkræve husleje fra dine lejere, kan du som udgangspunkt blot køre videre med denne aftale. Først er det dog nødvendigt at kontrollere hvilken type betalingsserviceaftale du benytter og herefter skal du lave et skift af dataleverandør på din aftale.
Hvilken type betalingsserviceaftale?
Det er vigtigt at din betalingsservice er en helt almindelig aftale. Det må ikke være en betalingsservice+ eller en BS web aftale. Fx giver BS web ikke mulighed for at udveksle de filer vi I Boligflow har behov for. Derfor er det nødvendigt, at du benytter den almindelige Betalingsservice.
Hvordan konverterer jeg fra BS web til almindelig BS?
Hvis du allerede er BS web kunde, skal du anmode om at få et nyt PBS-nummer. Dettes gøres ved at gå til https://betalingsservice.mastercard.com/ og vælge "Opret aftale".
Du kan også gøre brug af vores step-by-step guide til oprettelse af en betalingsserviceaftale her: https://boligflow.dk/artikler/tilmelding-til-betalingsservice
OBS: Til sidst i ansøgningen, kommer der et notat-felt. Her bør du angive, at du i dag benytter Betalingsservice Web, og ønsker at få flyttet mandaterne med over. På den måde undgår du, at dine lejere skal tilmelde sig Betalingsservice på ny.
Hvordan konverterer jeg fra Betalingsservice+ til almindelige BS?
Kontakt Betalingsservice for at få hjælp til denne process, og gør opmærksom på at du ønsker at flytte mandaterne med over til den almindelige betalingsserviceaftale. På den måde undgår du, at dine lejere skal tilmelde sig Betalingsservice på ny.
De kan kontaktes på: 80 81 06 65(husk at have dit PBS nummer eller CVR nummer klar).
Skift af dataleverandør
Det er nødvendigt at Boligflow står som dataleverandør på din betalingsserviceaftale, for at vi kan opkræve husleje på dine vegne. Derfor skal du foretage et skift af dataleverandør.
Hvordan registrerer jeg Boligflow som dataleverandør?
Det har vi lavet en guide til her: https://boligflow.dk/artikler/skift-dataleverandoer-hos-betalingsservice
OBS: Du kan indsende denne blanket når som helst. Skriv blot i notatfeltet hvornår du ønsker at skiftet skal træde i kraft. Jo før du indsender den, jo bedre, da der kan gå op til 10 hverdage før skiftet er registreret og gennemført.
Overfør eksisterende mandater og kundenumre på lejere
Hvis du har brugt betalingsservice tidligere, er der sikkert flere af dine lejere som er tilmeldt BS og hvor du ønsker at fortsætte med det kundenummer de allerede har.
Hvis du gør brug af Boligflows onboardingark til oprettelse af dine lejekontrakter, kan du indtaste deres kundenummer i kolonnen der hedder BS-kundenr.(Se også vores artikel: Hvordan udfylder jeg Boligflows onboardingark?, under Opkrævninger)
Hvis du selv opretter dine eksisterende lejekontrakter, kan du indtaste kundenummeret i lejekontraktsflowet.
Hvordan indtaster jeg en eksisterende lejers kundenummer i lejekontraktsflowet?
1. Opret en eksisterende lejekontrakt(Læs mere i vores guide her: Lejekontrakter).
2. I trinnet Betalinger vælger du Ja i Er lejer tilmeldt betalingsservice.
3. Indtast herefter deres BS-kundenummer.
Hvordan tilkobler jeg min Betalingsserviceaftale i Boligflow? NY!
Når du har hørt tilbage fra Betalingsservice, hvad enten der er angående at din aftale er oprettet, eller der er foretaget et skift af dataleverandør, kan du nu tilkoble aftalen i Boligflow, så alt er klar til at der skal opkræves husleje.
Hvordan tilkobler jeg Betalingsservice til Boligflow?
Du aktiverer Betalingsservice i Boligflow ved at:
1. Gå til Apps i venstremenuen.
2. Klik på Betalingsservice.
3. Vælg derefter Tilføj til Boligflow, som markeret på billedet herunder(Hvis du har klikket på denne tidligere, vil der i stedet være en knap hvor der står Ændre opsætning).
Herefter vil du få mulighed for at oprette en ny Betalingsserviceaftale. Hvis du ikke har nogen i forvejen, vil det se ud som på nedenstående billede.
I stedet for at indtaste det manuelt, kan du se om der er fundet nogle aftaler i Forslag til BS-aftaler nederst i højre side af skærmen.
Ud fra dit CVR nr. henter Boligflow en liste over dine Betalingsserviceaftaler. Sådan tilføjer du en aftale under Forslag til BS-aftaler:
4. Klik på + ud for BS-nummer på den aftale du ønsker at tilføje.
5. Kontroller BS-nr. og debitorgruppenr.
6. Indtast selv FI-kreditor nr. og næste kunde nr.
6.1 FI-kreditornummeret er det du har fået oplyst af din bank
6.2 Næste kundenummer bestemmer hvor dine lejeres kundenumre starter. Er det en helt ny aftale, kan du blot skrive 1, så vil dine lejere få hver sit fortløbende nummer fra 1 og opad.
7. Klik på Opret for at færdiggøre.
Hvis der ikke blev fundet noget under Forslag til BS-aftaler, kan du selv tilføje aftalen manuelt.
4. Klik på Opret ny.
5. Indtaste oplysningerne på din Betalingsserviceaftale.
6. Klik på Opret for at færdiggøre.
OBS: Husk at tilkoble dit FI-kreditornummer under systemindstillinger.
1. Gå til Indstillinger i venstremenuen
2. Klik på Systemindstillinger.
3. Scroll ned på siden til du ser boksen Bankkonti. Her klikker du på Rediger.
4. Udfyld FI-kreditornr. og klik på Opdater.