Hvad er en kreditnota og hvordan opretter jeg en?
En kreditnota kan bruges til at nedjustere beløbet på en opkrævning efter at den er sendt ud. Dette kan være nyttigt hvis man ved en fejl har opkrævet lejeren for meget eller et forkert beløb.
OBS: Hvis en opkrævning er sendt til betalingsservice, kan vi ikke ændre i det der allerede er sendt afsted.
- Hvis lejeren er tilmeldt, vil de blive trukket det forkerte beløb uanset hvad, men du kan efterfølgende lave en tilbagebetaling eller overføre det overbetalte beløb til næste måned.
- Hvis lejeren ikke er tilmeldt, bliver de ikke trukket beløbet og du kan fortælle dem at de skal se bort fra det de modtager fra Betalingsservice og i stedet vente på en mail fra Boligflow.
Hvordan opretter jeg en kreditnota?
Først skal du finde frem til fakturaen hvor der skal laves en kreditnota på. Det nemmeste er ved at gå ind på lejemålet
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det lejemål hvor fakturaen findes.
3. Inde på lejemålet, klikker du på Bevægelser.
4. Find den pågældende faktura i listen.
5. Klik på de 3 prikker ud for fakturaen og vælg Gå til Faktura #...
6. Hold musen henover Handling og vælg derefter Opret kreditnota.
7. Vælg Ja ud for de beløb du ønsker at kreditere. Hvis det kun er noget af beløbet der skal krediteres, kan du indtaste beløbet i felterne.
8. I Restbeløb efter kreditnota kan du se hvad opkrævningen kommer til at lyde på når du har oprettet kreditnotaen.
9. I Intern beskrivelse kan du skrive en kommentar så du kan huske hvorfor du lavede kreditnotaen. Denne beskrivelse er kun synlig for brugere i Boligflow, ikke for lejeren.
10. Klik til sidst på Opret kreditnota for at færdiggøre.
Hvordan sender jeg kreditnotaen til lejeren?
Når du har oprettet en kreditnota på en opkrævning, kan du sende den på en e-mail eller i et brev til lejeren. Dette gøres på selve opkrævningen.
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det lejemål hvor kreditnotaen findes.
3. Inde på lejemålet, klikker du på Bevægelser.
4. Find den pågældende kreditnota i listen.
5. Klik på de 3 prikker ud for kreditnotaen og vælg Gå til Kreditnota #...
6. Hold musen henover Handling og vælg derefter Opret kreditnota.
5. Vælg om den skal sendes på Afsendelsestypen E-mail eller Brev.
7. Eventuelt ret Overskiften og/eller skriv en supplerende besked til lejeren.
8. Klik til sidst på Send kreditnota.
Hvordan sletter jeg en kreditnota?
Hvis du har oprettet en kreditnota ved en fejl, har du mulighed for at slette den.
OBS: Den kan IKKE genskabes.
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det lejemål hvor kreditnotaen findes.
3. Inde på lejemålet, klikker du på Bevægelser.
4. Find den pågældende kreditnota i listen.
5. Klik på de 3 prikker ud for kreditnotaen og vælg Gå til Kreditnota #...
6. Hold musen henover Handling og vælg derefter Slet kreditnota #...
5. Klik på Slet for at bekræfte handlingen.
Ofte stillede spørgsmål
Der er sat moms på opkrævningen ved en fejl og jeg kan ikke få lov til at kreditere momsen
Det er korrekt at du ikke kan nøjes med at kreditere momsen på en opkrævning. Hvis du ved en fejl er kommet til at opkræve med moms, er du derfor nødt til at kreditere hele opkrævningen og efterfølgende oprette en manuel opkrævning.
Brug guiden i denne artikel der hedder Hvordan opretter jeg en kreditnota, og sig Ja til alle beløbene, så Restbeløb efter kreditnota vil være lig med 0.
Ret til under Faste Bidrag, så der er sagt Nej til Moms.
Læs også mere i vores artikel her: Opkrævninger, under Den udsendte opkrævning er forkert og Hvordan retter jeg de faste bidrag på lejemålet?
Herefter laver du en manuel opkrævning. Du kan læse hvordan i vores artikel om opkrævninger her: Opkrævninger
Der skulle have været opkrævet moms, hvad gør jeg?
En kreditnota kan kun bruges til at nedjustere en opkrævning, du kan derfor ikke tilføje moms på en opkrævning der allerede er sendt ud. Derfor er du nødt til at kreditere hele den forkerte opkrævning og efterfølgende oprette en manuel opkrævning på det korrekte beløb.
Brug guiden i denne artikel der hedder Hvordan opretter jeg en kreditnota, og sig Ja til alle beløbene, så Restbeløb efter kreditnota vil være lig med 0.
Ret til under Faste Bidrag, så der er sagt Ja til Moms.
Læs også mere i vores artikel her: Opkrævninger, under Den udsendte opkrævning er forkert og Hvordan retter jeg de faste bidrag på lejemålet?
Herefter laver du en manuel opkrævning. Du kan læse hvordan i vores artikel om opkrævninger her: Opkrævninger, under Hvad kan man bruge en manuel opkrævning til? i indholdsfortegnelsen.
Der er valgt forkert opkrævningsinterval, hvad gør jeg?
Hvis der fx er udsendt en månedlig opkrævning, men der i stedet skulle opkræves per kvartal, skal du kreditere hele den forkerte opkrævning, og derefter lave en manuel opkrævning.
Brug guiden i denne artikel der hedder Hvordan opretter jeg en kreditnota, og sig Ja til alle beløbene, så Restbeløb efter kreditnota vil være lig med 0.
Ret opkrævningsintervallet til det korrekte.
Læs også mere i vores artikel her: Opkrævninger, under Den udsendte opkrævning er forkert og Hvordan retter jeg de faste bidrag på lejemålet?
Herefter laver du en manuel opkrævning. Du kan læse hvordan i vores artikel om opkrævninger her: Opkrævninger