Der er ingen problemer i at køre bankoverførsler i Boligflow. Ved at benytte bankoverførsler som betalingsmetode, vil Boligflow, hver gang der opkræves, udsende en mail med information om hvad lejeren skal betale og hvilket konto. og reg. nr. lejeren skal indbetale på.
Når lejeren har indbetalt, og du kan se indbetalingen i banken, skal du selv sørge for at registrere indbetalingen i Boligflow.
Opsætning af bankoverførsler som betalingsmetode
I Boligflow er bankoverførsler altid opsat som værende en mulig betalingsmetode. Selv hvis du gør brug af Betalingsservice, vil lejerne altid have mulighed for at indbetale via en almindelig bankoverførsel, hvis alt andet glipper.
Derfor er det første du bliver bedt om i Boligflow, at indtaste din bankkonto. Hvis der sker ændringer i den bankkonto du har indtastet, og får brug for at rette den, kan du læse mere i vores artikel her: Opstart på Boligflow(Se under Virksomhed -> Hvor indtaster/ændrer jeg mine bankoplysninger?)
Hvordan bruger jeg bankoverførsel som min eneste betalingsmetode?
Hvis du kun ønsker at gøre brug af bankoverførsler til opkrævning af husleje i Boligflow, skal du blot sørge for IKKE at tilkoble andre betalingsmetoder.
Du kan kontrollere om andre betalingsmetoder er tilkoblet ved at:
1. Gå til Apps i venstremenuen.
2. Se at Betalingsservice IKKE står som Tilkoblet.
Eksempel hvor du ser at Betalingsservice er tilkoblet.
Eksempel hvor du ser at Betalingsservice IKKE er tilkoblet.
Registrering af indbetalinger
Som beskrevet tidligere i artiklen, skal du selv manuelt registrere de indbetalinger der kommer via bankoverførsel.
Hvordan registrerer jeg en manuel indbetaling? NY!
Du registrerer en manuel indbetaling på det pågældende lejemål. Du kan enten:
1. Gå til Restance i venstremenuen eller ved at klikke på cirklen på dashbaoardet.
2. Klik på lejerens adresse ud for den restance der ikke skal køres restanceforløb på.
Ellers kan du:
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det pågældende lejemål.
3. Klik på fanebladet Bevægelser og derefter på Opret Betaling.
4. Udfyld alle felter.
4.1 I Vælg beholdning kan du vælge mellem bankkonto eller tab.
4.2 Vælg typen, enten en indbetaling eller udbetaling(Hvis du vælger udbetaling, udbetaler Boligflow IKKE nogen penge. Det bliver kun bogført i Boligflow og så skal du selv lave udbetalingen i din bank).
4.3 Vælg Dato for betaling(Tip: Brug knappen Sæt til dags dato for hurtig registrering).
4.4 Indtast beløbet.
5. Når du indtaster beløbet vil Boligflow vise hvilke opkrævninger betalingen udligner(Boligflow udligner altid de ældste opkrævninger, eller de opkrævninger der er bedst match, først).
6. Klik til sidst på Gem.
Eksempel:
På nedenstående billede kan du se at Opkrævning #1344 står som Bogført. Du opretter nu en betaling på 10.200,00 kr.
På nedenstående billede ser du hvordan det ser ud efter at betalingen er registreret. Opkrævning #1344 står nu som betalt og selve indbetalingen kan ses i listen.
Bankoverførsler og restanceforløb
I Boligflow kan du gøre brug af vores automatiske restanceforløb, der sørger for at sende både påkrav og ophævelser til de lejere der ikke betaler, uden at du skal røre en finger.
Men hvis dine lejere benytter manuelle bankoverførsler som betalingsmetode, er der nogle ting det er vigtigt du er opmærksom på:
1. Bankoverførsler skal manuelt registreres som Betalt i Boligflow.
2. Påkrav udsendes automatisk på en specifik dato hver måned, og udsendes til alle lejere der har en restance i Boligflow.
3. Hvis en lejer har betalt med en bankoverførsel, men denne betaling ikke er registreret i Boligflow, inden dato for påkrav, kan du risikere at der bliver sendt påkrav til en lejer ved en fejl.
4. Brug kalenderen på forsiden for at se hvad deadline for udsendelse af påkrav er.
5. Du har mulighed for at give lejeren henstand, eller slå automatisk restanceforløb helt fra på specifikke lejere.
Du kan læse mere om håndtering af restancer og hvordan Boligflows automatiske restanceforløb virker her: Restanceforløb
Ofte stillede spørgsmål
Kan jeg opkræve via EAN i Boligflow?
På nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt at opkræve lejere via EAN gennem Boligflow, men det er en funktion vi arbejder på at gøre mulig i fremtiden.
Hvilke andre muligheder har du på nuværende tidspunkt?
De fleste der ønsker at opkræve via EAN er i forbindelse med at kommunen skal betale for lejerens husleje. Vi har, i nogle tilfælde, oplevet at kommunen er gået med til at betale huslejen via betalingsservice, hvis vi sender et FI-kort med posten til kommunens adresse.
Hvis kommunen går med til dette kan du oprette en ekstra lejer på lejemålet med kommunens adresse. For at gøre dette kan du følge nedenstående vejledning:
1. Gå til Lejemål i venstremenuen.
2. Klik på det pågældende lejemål.
3. Hold musen henover Opret og vælg Ekstra lejer.
4. Indtast oplysningerne på kommunen(Det du skriver i Lejers navn kommer til at fremgå på brevet der sendes med posten).
5. OBS: Husk at vælge Nej til Ønsker du at udsende en allonge til de nye lejere(Dette er jo blot en fiktiv lejer oprettet i Boligflow for at kunne sende opkrævningen til dem).
6. Klik på Opret lejere.
7. Når lejeren er oprettet, kan du finde dem i lejerlisten. Klik dig ind på lejeren for at ændre adressen.
8. I Adresser vælger du Tilføj adresse og indtaster kommunens adresse.
9. I feltet Fra dato skal der bare stå en dato som er nyere end lejeforholdets start. Så hvis lejefoldet startede 1/6-2022, skal du skrive 2/6 eller senere. Så vil opkrævningen blive sendt til denne adresse.
Kan jeg se et eksempel på den opkrævning der sendes ud?
Ja, herunder kan du se et skærmbillede af den mail der fremsendes til lejerne hver måned.
Sammen med mailen, fremsendes der også en pdf med selve fakturaen. Denne faktura er vedhæftet i denne artikel.